Friday, May 15, 2009

Nymph Bride

ותאמר רחל נפתולי אלהים נפתלתי וגו'
אמר רבי יוחנן: נינפה היה לי לעשות לפני אחותי, אילו שלחתי ואמרתי לו: תן דעתך, שהן מרמים בך, לא היה פורש 
אלא אמרתי, אם אין אני, כדאי שיבנה העולם ממני, יבנה מאחותי.

See the commentaries that Ninpha/Nympha means "bride" in Greek. See Wiki

Monday, May 11, 2009

עיקר vs גדול

Somewhat famous question raised between גדול תלמוד שמביא לידי מעשה  and ולא המדרש הוא העיקר אלא המעשה

Realized now though the exact same issue exists here:

 ושם הגדולה לאה    vs  ורחל היתה עקרה

ורחל עקרה  אמר רבי יצחק: רחל היתה עיקרו של בית, כמה שנאמר: ורחל עקרה, עיקרה רחל

Not By Personal Choice

Bereishit Rabba 70:19
ויאסוף לבן את כל אנשי המקום ויעש משתה
כינס כל אנשי מקומו.
אמר להם: יודעים אתם, שהיינו דחוקים למים, וכיון שבא הצדיק הזה לכאן, נתברכו המים. אמרין ליה: ומה אהני לך?
אמר להון: אין בעיין אתון, אנא מרמי ביה, ויהב ליה לאה, דהוא רחים להדא רחל סגי, והוא עבד הכא גבכון שבעה שנין אוחרין.
אמרין ליה: עביד מה דהני לך!
אמר להון: הבו לי משכון, דלית חד מנכון מפרסם, ויהבון ליה משכונין, ואזל ואייתי עליהון, חמר, משח, וקופר. הוי, למה נקרא שמו לבן הארמי? שרימה באנשי מקומו, וכולי יומא הוו מכללין ביה, וכיון דעל ברמשא, אמר להון:
מה הוא כדין?
אמרין ליה: את גמלת חסד, בזכותך והיו מקלסין קודמוי, ואמרין: הא ליא, הא ליא, היא לאה, היא לאה, ברמשא אתון מעלתא וחפון בוציניא.
אמר להן: מהו כדין?
אמרי ליה: מה את סבור, דאנן דכרין דכוותכון, וכל ההוא ליליא הוה צווח לה רחל, והיא עניא ליה. בצפרא, והנה היא לאה.
אמר לה: מה רמייתא, בת רמאה! לאו בליליא הוה קרינא רחל, ואת ענית לי!
אמרה ליה: אית ספר דלית ליה תלמידים?! לא כך היה צווח לך אבוך, עשו! ואת עני ליה?!

You've got to take things into perspective, Leah didn't exactly have the most enjoyable experience in this whole episode.

See 71:2 that as a consequence she essentially became known to the world as the paradigmatic two-faced, manipulative... (ahem) woman.... which only begs the question further-- "Why in the world did she go along with this?!!"

And I think this Midrash here answers it beautifully. She told Yaakov "sometimes Life forces us into situations we don't want to go along with but we have little choice..."

After all that's what Yaakov himself experienced:
וילך ויקח ויבא לאמו, אנוס וכפוף ובוכה Br"R 65:15

אמרה ליה: אית ספר דלית ליה תלמידים?! לא כך היה צווח לך אבוך, עשו! ואת עני ליה

Impossible Relationships

ברש"ר  ע' יב'   למה בכה? שראה שאינה נכנסת עמו לקבורה, הדא היא, דהיא אמרה לה: לכן ישכב עמך הלילה.  אמרה לה: עמך הוא דמיך, עמי לית הוא דמיך. 

The midrash makes it sound like it's almost a given Law of Nature: Yaakov can never ultimately rest with Rachel... interesting to explore that further...

להבדיל בין הקדש ובין החול  
"Impossible relationships. My special gift is impossible relationships." (Pretty Woman)

Note also the Midrash (70:1) pointing out that Neder is integral to Yaakov נדר לאביר יעקב and yet it's exactly Yaakov's neder which is traced as leading to Rachel's death (70:3)...

A Balanced Life Equation - Yaakov

Note:    63-21-63

63 at receiving the berachot and leaving Charan.
21 years until marrying Leah and Rachel. 
63 years afterwards.

[Further note the ratio being that of 3:1:3, and compare that with the world's female golden ratio of 90:60:90, or taken in our context 63:42:63]

Wednesday, May 6, 2009

Senator Notrikon

בראשית רבה סז ח
וישטום עשו  אמר ר' אלעזר בר יוסי: סנטירו, ונעשה לו שונא, ונוקם, ונוטר, עד כדין קריין סנטריה דרומי



Friday, May 1, 2009

Slavic-Hebrew Connections

Going through a little russian these days. They say it comes in part from Greek and Hebrew.... haven't seen enough yet to have an opinion personally.

Meantime though wanted to jot down connections I see so far:
  1. Egg -- Yeitza in Rus. vs. Beitza in Heb
  2. End -- Kanyetz in Rus. vs. Keitz in Heb
  3. there is -- Yaist vs Yesh in Hebrew
  4. Eta in Rus. vs Zot זאת in Heb
  5. 'ukusa' (укуса)- bite - as in עקיצת עקרב
  6. саду 'sadu' - garden - as in שדה
  7. "Upala" упала - fell - from נפל
  8. "kupit" - to buy from קופה