Tuesday, March 16, 2010

Kabbalistic Gemara

Unfortunately can't say I've been doing much learning in general these past few years... what I have been doing is something of a "perusal" if you will, of some kabbalistic works (particularly Zohar with the new edition of מתוק מדבש). To the neglect unfortunately of my Gemara studies...

Anyway, recently started going back to some Gemara here and there (joined a Gemara shiur in the area which is also nice) and I'm really struck by a realization-- the Gemara is LOADED with kabbalistic hints and references! Of course!! really... it should have been so obvious... all the roundabout ways of saying things... all the strange organizing of sugyot in the strangest of orders... it should have been so apparent really. So last night was just one case of many that I thought to point out, not as a lesson in kabbala, but as an encouragement to בני תורה to see further beyond the conventional array of approaching a Gemara that we're all so accustomed to from yeshiva.

סנהדרין מט: --סקילה חמורה משריפה שכן ניתנה למגדף ולעובד {עבודה זרה} מאי חומרא שכן פושט ידו בעיקר אדרבה שריפה חמורה שכן ניתנה לבת כהן שזינתה ומאי חומרא שכן מחללת את אביה קסברי רבנן נשואה יוצאה לשריפה ולא ארוסה ומדאפקה רחמנא לארוסה בסקילה ש"מ סקילה חמורה

סקילה חמורה מסייף שכן ניתנה למגדף ולעובד {עבודה זרה} ומאי חומרא כדאמרן אדרבה סייף חמור שכן ניתן לאנשי עיר הנדחת ומאי חומרא שכן ממונן אבד אמרת איזה כח מרובה כח המדיח או כח הנידח הוי אומר כח המדיח ותניא מדיחי עיר הנדחת בסקילה
סקילה חמורה מחנק שכן ניתן למגדף ולעובד {עבודה זרה} ומאי חומרא כדאמרן אדרבה חנק חמור שכן ניתן למכה אביו ואמו ומאי חומרא שכן הוקש כבודן לכבוד המקום מדאפקיה רחמנא לארוסה בת ישראל מכלל נשואה בת ישראל מחנק לסקילה ש"מ סקילה חמורה
שריפה חמורה מסייף שכן ניתנה לבת כהן שזינתה ומאי חומרא שכן מחללת את אביה אדרבה סייף חמור שכן ניתן לאנשי עיר הנדחת ומאי חומרא שכן ממונן אבד נאמר אביה בסקילה ונאמר אביה בשריפה מה אביה האמור בסקילה סקילה חמורה מסייף אף אביה האמור בשריפה שריפה חמורה מסייף
[just focusing on the highlighted end] what kind of crazy proof is that?!! because it mentions אביה by both נערה מאורסה and בת כהן so what? anyone studying this can sense the weakness here...

Now I don't know kabbala and can't say exactly what it's getting at but I have no doubt this is part of it:
the Gemara is pointing out-- beautifully-- that only 2 parshiot of חייבי מיתות ב"ד mention the administering of the punishment because of the חילול האב (the בן סורר ומורה does not make reference to his parents in the actual context of his death penalty but only ומת ובערת הרע מקרבך ).

Now there are ד' מיתות ב"ד כנגד הוי"ה with סקילה ושריפה corresponding to י"ה or otherwise known as אבא ואמא...... see where this going... nuff said I think... like I said, I'm not trying to teach Kabbala (since I really don't know it) but just wanted to encourage the need for better perspective on approaching the conventional.


Also see Zohar Pinchas 244  ורבנן דמתניתין ואמוראין כל תלמודא דלהון על רזין דאורייתא סדרו ליה

No comments: