Monday, August 15, 2011

והיה עקב תשמעון, ברית אברהם ולזרעו אחריו

ז,יב והיה עקב תשמעון, את המשפטים האלה, ושמרתם ועשיתם, אתם--ושמר יהוה אלהיך לך, את-הברית ואת-החסד, אשר נשבע, לאבתיך

לכאורה there is a serious problem with the assertion in the pasuk. It would seem from the pasuk that הקב"ה is saying (I'm paraphrasing for brevity) "If you will be good then I'll keep to the ברית I committed to with אברהם"... The problem being that seemingly nowhere in ברית אברהם was anything stipulated regarding our שמירת מצוות! You can't go back on the terms of a deal/ברית?! Look carefully at the following:


טו,יח ביום ההוא, כרת יהוה את-אברם--ברית לאמר:  לזרעך, נתתי את-הארץ הזאת, מנהר מצרים, עד-הנהר הגדל נהר-פרת. יז,א ויהי אברם, בן-תשעים שנה ותשע שנים; וירא יהוה אל-אברם, ויאמר אליו אני-אל שדי--התהלך לפני, והיה תמים.  יז,ב ואתנה בריתי, ביני ובינך; וארבה אותך, במאד מאד.  יז,ג ויפל אברם, על-פניו; וידבר אתו אלהים, לאמר.  יז,ד אני, הנה בריתי אתך; והיית, לאב המון גוים.  יז,ה ולא-יקרא עוד את-שמך, אברם; והיה שמך אברהם, כי אב-המון גוים נתתיך.  יז,ו והפרתי אתך במאד מאד, ונתתיך לגוים; ומלכים, ממך יצאו.  יז,ז והקמתי את-בריתי ביני ובינך, ובין זרעך אחריך לדרתם--לברית עולם:  להיות לך לאלהים, ולזרעך אחריך.  יז,ח ונתתי לך ולזרעך אחריך את ארץ מגריך, את כל-ארץ כנען, לאחזת, עולם; והייתי להם, לאלהים.  יז,ט ויאמר אלהים אל-אברהם, ואתה את-בריתי תשמר--אתה וזרעך אחריך, לדרתם.  יז,י זאת בריתי אשר תשמרו, ביני וביניכם, ובין זרעך, אחריך:  המול לכם, כל-זכר.  יז,יא ונמלתם, את בשר ערלתכם; והיה לאות ברית, ביני וביניכם.  יז,יב ובן-שמנת ימים, ימול לכם כל-זכר--לדרתיכם:  יליד בית--ומקנת-כסף מכל בן-נכר, אשר לא מזרעך הוא.  יז,יג המול ימול יליד ביתך, ומקנת כספך; והיתה בריתי בבשרכם, לברית עולם.  יז,יד וערל זכר, אשר לא-ימול את-בשר ערלתו--ונכרתה הנפש ההוא, מעמיה:  את-בריתי, הפר.

At best we only find a committal on our part to (a) ברית מילה and possibly (b) להיות לך לאלהים (I'll come back to this). So where is there any mention of us having to keep mitzvos in order for הקב"ה to fulfill what he agreed with אברהם?!

The answer in my opinion is as follows: Pr' Ekev is not discussing the terms of the ברית אברהם, that's in לך לך. Pr' Ekev is discussing what's necessary to be (and meet the stipulated criteria of) "לזרעך אחריך".

[See Yevamos 42a להבחין בין זרעו של ראשון לבין זרעו של שני that לזרעך אחריך is a proactive obligation i.e. to ensure the specific jewish lineage can be traced back to Avraham individually (hence it's not enough to know the baby's father is jewish, we must know who that father is.) Also see Yevamos 64a   להיות לך לאלהים ולזרעך אחריך בזמן שזרעך אחריך שכינה שורה אין זרעך אחריך על מי שורה על העצים ועל האבנים]

That's then how Chazal and Rashi know that the phrase להיות לאלהים by Yaakov is in terms of שמירת פסול זרע:
"והיה ה' לי לאלהים" - שיחול שמו עלי מתחלה ועד סוף שלא ימצא פסול בזרעי כמ"ש אשר דברתי לך והבטחה זו הבטיח לאברהם שנאמר להיות לך לאלהים ולזרעך אחריך (לעיל יז) (זרעך מיוחס שלא ימצא בו שום פסול)


Hence thats why the word עקב ("by consequence of") is used and not כי ("because"). By consequence of your having kept the מצוות of the תורה you'll then be considered as לזרעך אחריך whereby you will be bestowed upon the blessings of להיות לך לאלהים because of Hashem's commitment to אברהם.

No comments: