Tuesday, November 13, 2007

Ki Teitzei Shiur Notes

The following are outline notes written in preparation for a shiur given Shabbat Morning, Pr' Ki Teitzei, in Holliswood Jewish Center


Parshat Ki Teitzei

Intro/Overview – I

Odd and varied Parsha notwithstanding ספר דברים in general -
- ספר דברים הוא ספר לעצמו, משנה תורה, פתשגן אורייתא, "אלה הדברים" בלי וא"ו החיבור
- כ"ע מודים דבדברים דרשינן סמוכים

- כמה וכמה פרשיות דלכאורה אין קשר אחת לחברתה
What unifying theme can there be in the parsha? –

A strange parsha with a non-unique name à “כי תצא למלחמה על אוביך” was already -said in Parshat Shoftim?


Patterns / Themes –II
Themes relating to the process of Teshuva

שמלה .A
והסירה את שמלת שביה מעליה .1
וכן תעשה לחמורו וכן תעשה לשמלתו .2
לא ילבש גבר שמלת אשה.3
ופרשו השמלה.4
ושכב בשלמתו וברכך.5

- שמלה נמצא כמה פעמים בענין של השתנות משמעותי בין לטוב בין למוטב – התחלפות
1. הסירו את אלהי הנכר אשר בתוככם והטהרו והחליפו שמלותיכם
2. ויקרע יעקב שמלותיו וישם שק במתניו
3. ויגלח ויחלף שמלותיו ויבא אל פרעה
4. ויקרעו שמלותם ויעמס איש על חמורו
5. לכלם נתן לאיש חליפות שמלות – לשון של התחלפות
6. וקדשתם היום ומחר וכבסו שמלותם

{אגב – צ"ע בין כיבוס, הסרה, והחלפת שמלות}
{גם צ"ע על מקורו הראשון של מלת שמלה אצל שם ויפת --> ויקח שם ויפת את השמלה"
לכאורה אינו מובן לפי דרכינו וגם הה"א הידיעה בפסוק קשה לי}

This is very much in line with ירח ימים – דא אלול and the process of Teshuva. A changing of one’s clothes. A removal and “letting go” of a previous pagan identity.

- זאת ענין חליפת שמלות

Coercion, Partial Coercion, & Non-Coercion .B
Coercions
1. יפת תואר
2. "ולו תהיה לאשה... לא יוכל שלחה כל ימיו" אצל מוציא שם רע ומאנס
3. מקור הלכת דין "אונס רחמנא פטריה" בפרשתין
4. לא יוכל בעלה הראשון לשוב לקחתה
5. לא יוכל לבכר ...
Non-coercions
6. נקי יהיה לבותו שנה אחת let a man enjoy his grapes for a year –
7. ואכלת ענבים כנפשך שבעך
8. לאתחסום שור בדישו

יפת תואר is accepting with tears a new self-definition , a new life, that is being forced upon her externally. So too in the teshuva process.
וכן מצינו מי יתן והיה לבבם זה ליראה אותי כל הימים וגו ... היה להם לומר "אתה תתן" ועיין מס' ע"ז

גם מצינו בייבום – לא חפצתי לקחתה -- it’s not the wife he planned in his life
-אין חוסמין אותה לפני יבם שנאמר לא תחסום שור בדישו

A difficult balance between maintaining one’s own right of choice for his life and subordinating one’s choice to the externally imposed
The difficulty of עשה רצונו כרצונך ובטל רצונך מפני רצונו ---

אולי גם טעם ל"השמר בנגע הצרעת" בפרשתין דהוא איסור של להשתמט מחיים שפוסקין לו מן השמים—למלקט לבנות הכתוב מדבר

בן סורר ומורר .C
The placing of בן סורר ומורה in our parsha is appropriate. Especially when considering that the problem is not one of “evil to the core” but quite the opposite, a certain subtle “mediocrity of evil” which is not ugly enough to jar the boy into any cognizant reassessing of his life at any point. A downright inability to do teshuva. Auto-Pilot. Sleeping. The problem of בן סורר ומורה is always in terms of his being ממשיך. If his sin is a little more evil than what the torah prescribes (ex. אכל שקצים ורמשים) there will then be less chance of his being ממשיך and more chance of him waking up and doing teshuva.

No comments: