Tuesday, February 10, 2009

כסף ישיב לבעליו והמת יהיה לו

 בראשית רבה לח ג-- רבי יוחנן פתח (משלי יז:ג) משיב רעה תחת טובה לא תמוש רעה מביתו
אמר רבי שמעון בר אבא: לא סוף דבר משיב רעה תחת טובה, אלא אפי' משיב רעה תחת רעה, לא תמוש רעה מביתו

עי' בעץ יוסף ובפי' מהרז"ו שמבארים קושיית המדרש הוא בלשון "משיב" דמשמע אותו דבר שקבל הוא מחזיר שוב בחזרה ומשום הכי דרשו כוונת הפסוק דהוא משיב רעה תחת רעה ולא רק פשטות הפסוק של "רעה תחת טובה", דתרוויהון אמשיב קיימי
-- "repaying evil instead of (repaying) good"

והנה היא היא גופא ענין דרשת רבותינו בכסף ישיב לבעליו לרבות אפילו סובין (עי' רבינו המלבי"ם עה"פ שם) ואולי גם כונת חז"ל בהבנת מלת תחת גבי עין תחת עין דשתיהן אמזיק קיימי וכונת הכתוב עין ממון ישלם תחת תשלום עינו ממש
ועפי מה שהקשו ודרשו רז"ל עה"פ של כסף ישיב לבעליו לרבות אפי' סובין רציתי להקיש בדרוש גם לשיבת חוטא בתשובה דהיא היא אותו סתירה של השבה בדבר שאי אפשר וקבלה בדבר של תמורה וא"כ ישיב לרבות אפילו סובין הוי ענין של תשובה שאינה מעולה

No comments: