Saturday, December 20, 2008

Hashem's Allowance for Chaos and Free Choice

A long-standing fundamental question that I've had many a heated discussion about with people (the question is not my own. Heard both from the Rosh Yeshiva, R' Shmuel Yaakov Weinberg ,and my Rebbe Rav Matis) :

If A picks up a gun and chooses to kill B, B dies. Would B have died at that instant had A chosen not to kill B?

Essentially, the question being one of the nature of Hashgacha: is everything Hashem's desire or does He allow for chaos? (allow being the key word really which resolves alot of the conflicts people have in the discussion of this issue)

I've found what I think is a clear proof in Breishit Rabba 22:9 in reference to Kayin's killing Hevel:

אר"ש בן יוחאי: קשה הדבר לאומרו, ואי אפשר לפה לפרשו. לב' אתליטין שהיו עומדין ומתגוששים לפני המלך. אילו רצה המלך פירשן, ולא רצה המלך לפרשן. נתחזק אחד על חבירו והרגו, והיה מצווח ואמר: מאן יבעי דיני קדם מלכא? כך קול דמי אחיך צועקים אלי מן האדמה

In my opinion it implies very clearly that the bloods of Hevel are seen as crying out to Hashem k'vayachol for the injustice of His allowance of the murder. This is HUGE! This would literally change the way 90% of the frum world perceive the nature of Man's place in the world around him. See also the Rambam Hl' Teshuva 5:7 where he really is saying this same point (as R' Matis also had taught us)

ואל תתמה ותאמר היאך יהיה האדם עושה כל מה שיחפוץ, ויהיו מעשיו מסורין לו, וכי ייעשה בעולם דבר שלא ברשות קונו ובלא חפצו, והכתוב אומר "כול אשר חפץ ה', עשה: בשמיים ובארץ" דע שהכול בחפצו ייעשה, ואף על פי שמעשינו מסורין לנו.
כיצד: כשם שחפץ היוצר להיות האש והרוח עולים למעלה, והמים והארץ יורדים למטה, והגלגל סובב בעיגול, וכן שאר ברייות העולם להיות כמנהגן שחפץ בו--ככה חפץ להיות האדם רשותו בידו, וכל מעשיו מסורין לו, ולא יהיה לו לא כופה ולא מושך, אלא הוא מעצמו ובדעתו שנתן לו האל עושה כל שהאדם יכול לעשות.

2 comments:

Anonymous said...

Enjoying this blog.
I find the fact that Hashem has to banish Adam ("Pen Yishlach Yado")from the Eitz Hachayim clearly implies he cannot stop him from eating from it.

It's all the more persuasive that this occurs exactly in the place where choice is created.

I'm sure I've heard Rebbe express this in some way or another.

-Yis

Daniel said...

>>I find the fact that Hashem has to banish Adam ("Pen Yishlach Yado")from the Eitz Hachayim clearly implies he cannot stop him from eating from it.

That's actually the Rambam's proof in Teshuva 5:1

כלומר הן מין זה של אדם היה אחד בעולם, ואין לו מין שני דומה לו בזה העניין, שיהא הוא מעצמו בדעתו ובמחשבתו יודע הטוב והרע ועושה כל מה שהוא חפץ, ואין לו מי שיעכב על ידו מלעשות הטוב או הרע. וכיון שכן הוא, "פן ישלח ידו